Muut sivut

keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Stop for a minute

There is gonna be a time, when everything is hard and difficult. You have too much things to do, too much stuff in your head.


You can tell to yourself, that it's gonna be okay. You will get trought this. But you'll star to feel bad. All the anger will stay inside of you, you won't let it out.


And at some point you can't take it anymore. You can't breath, you can't just stand there where you are and stay quiet. 


You'll start to feel angry all time. 


You'll start thinking, if there is something wrong with you.


Is this a bad day, or are you slowly going insane?


When that happens, you have to stop. It's just a bad day, not a bad life.


And when you have that bad day, all you can do, is stop. Take a deep breath, count to ten and just stop right there. All you can do is stop for a minute, and just let go. Soon you'll notise, that it's not that bad. Becouse you have always someone standing right next to you.


Muistakaa aina pysähtyä hetkeksi. 


Ignooratkaa pienet virheet. :)

lauantai 26. maaliskuuta 2016

#kesäkuntoon2016: Terveellinen ruokavalio

Nykyään kovassa suosiossa ovat erilaiset ruokavaliosuunnitelmat, joissa on laskettu gramman tarkkuudella eri ruokamäärät ihmiselle. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tälläiseen. Nyt kuitenkin kun treenaus ja terveellinen ruokavalio ovat "muodissa", on hyvä muistaa, että ei hyvään ruokavalioon vaadita ammattiurheilijan ravinto-ohjelmaa.
   Hyvä, melkein itsestäänselvä ohje on se, että vältä sokeria. Tämä on kuitenkin monimutkaisempaa, kuin se, että jättää herkut pois, sillä sitä sokeria tulee huomaamatta kyllä vedettyä. Kuinka moni muu tykkää tehdä smoothieta välipalaksi? Kuinka moni pistää siihen sokeria? Sokerin korvikkeeksi tuollaisiin "pieniin" juttuihin käy mm. hunaja, tai Stevia, joka on siis sokerin korvike. Lisäksi teehen kannattaa laittaa mielummin juuri sitä hunajaa makua tuomaan sokerin sijasta.
   Myös maustetut jugurtit ovat oikeita sokeripommeja. Joten ensi kerran kun meinaat syödä Hedelmäpommi-jugurttia, muistappa että se onkin Sokeripommi. Jopa paremman makuista saa sillä, kun laittaa maustamatonta jugurttia, marjoja tai hedelmiä (vaikkapa mustikoita, banaania, yms.) ja keuraleseitä. Vähärasvaista, huippuvähän sokeria ja paaaaljon kuitua.
   Lisäksi kannattaa oikeasti miettiä, esim. Ottaako jälkiruokaa ruuan jälkeen. Meidän perheessä ainakin pienemmät tykkäävät leipoa kaikkea makeaa, (itse kokeilen pitäytyä suolaisessa leivonnassa :D) ja on hankala kieltäytyä uunituoreesta kakusta. Vai onko? Alussa, ehkä, mutta pian huomaa, että aivan yhtä hyvän jälkkärin saa hedelmistä.
   Sokeri haittaa perusaineenvaihduntaa, sekä kuluttaa hampaita. Sokerista ei myöskään saa ravintoa, eli kovin kauaa se sokeri ei nälkää pidä. 
  Toinen tuolla vähän jo näkyikin, eli vältä myös rasvaa. Rasva tukkii verisuonet ja aiheuttaa pidemmällä käytöllä lihavuutta. Rasvaakin voi vähentää ihan helposti, vaikkapa ihan vain sillä, että käyttää vähärasvaisia tuotteita. Kaupoissakin myydään leivän päälle kaikkia ihmerasvoja, joissa ei ole sitten haitallisia rasvoja.
  Kannattaa myös muistaa se, että ei syö vain kasviksia, tai hedelmiä, sillä hedelmässäkin on sokeria. Ei paljon, ja toisissa hedelmissä enemmän kuin toisissa, mutta kunhan ei syö päivän aikana kuutta omenaa, niin kaikki hyvin. :D Mutta hyvä nyrkkisääntö on tuijottaa ihan vaikka ravintopyramidia. Sen mukaan kun syö, niin pitäisi saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vitamiinit.
  Kannattaa myös opetella laskemaan enegriamääriä. Katsoa vaikka netistä, paljonko esim. juoksu kuluttaa energiaa tunnin aikana, ja sitten katsoa, että paljonko energiaa saa jostain tietystä ruuasta. Niin sitten saa laskettua, että paljonko pitää syödä, että se määrä kuluu esim. juoksussa, tai kuinka pitkään täytyy liikkua, että kuluttaa jonkin ruuan. Siinä on meinaan tosi yksinkertainen systeemi: Jos saa enemmän energiaa kun kuluttaa, niin lihoo, jos jos kuluttaa enemmän energiaa kun saa, niin laihtuu.

Laitan seuraavaan postaukseen hyviä välipalavinkkejä ja muita sellaisia, mitä tykkäsitte tästä?

tiistai 22. maaliskuuta 2016

Kevään ostoslista

Kevät tulee jo hyvää vauhtia, mikä on parasta ikinä! Sää lämpenee, aurinko paistaa, lumi sulaa, luonto herää henkiin. Tämän huomaa kyllä jo vaatetuksestakin. Koulussa kun liikkuu, niin näkyy jo paljon tennareita ja lenkkareita jaloissa ja päällä kevyempiä takkeja. Itse en ole vielä kaivanut kevätvaatteita esiin, suurin syy mahdollisesti se, että ne kaipaavat kipeästi päivittelyä. Olenkin nyt iskenyt silmäni muutamaan aivan ihanaan vaatekappaleeseen, joihin säästän nyt rahaa (parhaani mukaan :D). Vähän hankalaa kyllä, kun Tampereen hevosmessutkin on tulossa, mutta sieltä kun ei ihan hirveästi mitään tarvitse, niin josko jotain näistä ihanista kevättavaroista saisi omaa kaappia täydentämään.



Linkki: *


Ihan ensimmäisenä mun listalla on Nike Freet. Kaverilta sain lainaksi hetki sitten ja ihastuin näihin täysin. Tosi mukavat jalassa, ja näillä pystyy myös juoksemaan ihan tosi hyvin, mitä ei joillain kiilakorkokengillä pysty. Lisäksi tosi kivaa vaihtelua, kyllästyttää jo ikiaikaiset Converset ja muut. Tykkään myös siitä, että nämä ovat niin pirteän värisiä suurin osa, jotkut tälläiset korallin väriset olisivat ihanat!

Kengät*

















Seuraavana listalla on ihanat, leopardikuvioiset, hieman pyöreät aurinkolasit. Omistan laseja vain yhdet ja alkaa jo pikkuhiljaa kyllästymään perinteisiin mustiin, koko naaman peittäviin laseihin... Ihastuin totaallisesti pyöreähköön muotoon (ja halpaan hintaan). Nää on vaan niin söpöt!

 lasit*












 Tarvitsen kipeästi myös uuden kesätakin, ja tykästyin ihan perus mustaan Adidaksen juoksutakkiin. Tämä on tosi ohut, eli menee kesälläkin, mutta myös alkusyksystä/loppukeväästä. Tämänkään hinta ei päätä huimaa, miettien että Adidaksen takki kuitenkin. Tämä sopisi hyvin myös kenkien ja lasien kanssa... :D

takki*













 


 Nyt kun kelit vielä vähän lämpenee, niin alan käyttämään juoksuhousuja ihan ihmisten ilmoilla, ja nyt olen katsellut näitä housuja, joissa molemmissa on ihana kuosi. Nuo turkoosit ovat ihanan pirteät ja mustissa on tosi kiva kuvio.

mustat*  turkoosit*


 https://secure-i6.ztat.net//large/EV/42/1D/A0/BQ/11/EV421DA0B-Q11@14.jpg



Nyt sitten vielä viimeisenä ihania napapaitoja ja crop toppeja. Näistä on tällä hetkellä kaikista koot loppu, mutta nää on vaan niin ihania! Toivon että pian tulisi kokoja lisää, koska Tahtootahtootahtoo! Noissa on ihanat kuviot ja tuon valkoisen paidan blingi-reunus on hypersuperupea!
musta* musta* musta*  valkoinen*


Tälläisiä tavaroita mun listalla. Mitäs te tykkäsitte? Löytyykö teidän listoilta samoja juttuja, ja jos ei, niin mitä? 

tiistai 15. maaliskuuta 2016

Miten kirjoittaminen tekee minusta paremman ihmisen

Luin juuri Tiian blogista postauksen, ja haluan nyt kirjoittaa oman näkemykseni asiasta. Kävin tässä juuri yhtenä päivänä keskustelun ystäväni kanssa, ja se meni suunnilleen näin: "Jaa harrastat mitä? Bloggausta? Siis harrastat? Ei sitä voi harrastaa. Kirjoittelet vaan juttujas nettiin ja muutamat ihmiset niitä lukee. Mikäs siinä, mutta että harrastus? Mitä sä siitä hyödyt?" Näinpä. Mitä minä siis bloggauksesta hyödyn?
  Ensimmäisen blogini perustin viitisen vuotta sitten. Sitä kirjoittelin säännöllisen epäsäännöllisesti, kunnes perustin tämän blogin vuoden 2014 puolessa välissä. Melkein kaksi vuotta olen tänne kirjoittanut elämästäni. Ja kuten ehkä huomaatte, ei blogin lukijamäärä ole pilviä hipova. Tietysti haluaisin lisää lukijoita, ja toivoisin, että jokainen, joka tätä blogia aktiivisesti lukee liittyisi lukijaksi ja kommentoisi, mutta kunnia ja maine ei ole syy, miksi minä kirjoitan. Syy siihen on se, että nautin siitä. Kun kirjoitan, en ajattele, en mieti mitä sanon, mitä kerron. Tekstiä vain pulppuaa mielen pohjalta, ja harvoin pysähdyn miettimään, että mitäs sitten. Kirjoittaminen tekee minusta paremman ihmisen. Kirjoittamalla on niin paljon helpompi kertoa asiat, kuin puhumalla. Saan kerrottua minua vaivaavan asian, ilman että minun täytyy puhua varsinaisesti tälle henkilölle, joka on saanut minulle pahan olon.
 
 Kengät: Zalando, Farkut ja paita: Mango, Koru: H&M

Henkilöt, jotka tuntevat minut pidemmän ajan takaa, eivät ehkä uskoisi, että pohjimmiltani olen todella ujo ja epävarma persoona. En puhu tuntenmattomille, tai puolitutuille mielelläni, enkä varsinkaan lähesty ihmisiä, joita en ole tavannut. Vihaan "small-talk" jutustelua ja kuulumisten vaihtoa. Uskon vahvasti, että en olisi kertonut puoliakaan asioista, joita olen kertonut blogissa, edes läheisimmille ystävilleni niin suoraan. Sillä suurin osa tämän blogin seuraajista ei voi henkilökohtaisesti marssia eteeni, ja kertoa, että olen surkea.
  En myöskään kovin avoimesti puhu tunteistani, ja helposti kerään vain vihaa ja surua sisälleni. Siinä vaiheessa, kun olen räjähtämispisteessä, alan kirjoittaa. Koskaan aikaisemmin en ole tälläistä tunnevyöry-postausta julkaissut, vaan ne ovat aina jääneet luonnoksiin lojumaan. Nyt kerron kuitenkin selkeästi, mitä ajattelen tästä asiasta, välittämättä mitä muut sanovat.


Sen lisäksi, että kirjoittamisesta on minulle "henkisesti" paljon hyötyä, se helpottaa erittäin paljon koulunkäyntiä. Äidinkielen numero on aina ollut minulla vähintään 9, ja nyt kun pitää jo kirjoittaa kokeissa essee-vastauksia, ja läksyksi annetaan kirjoittaa vähintään aukeaman mittainen essee buddhalaisuudesta, ei mene minulla sormi suuhun, ja tekstiä syntyy helposti triplat vähimmäisvaatimukseen.
  Osaan lajitella hyvin lukemani, ja muuntaa sen kirjoitukseksi. Kirjoittaminen on minulle luonnollista, se on minulla luuytimeen juurtuneena. Saan kirjoitettua paljon ja nopeasti, eikä minun tarvitse pohtia jokaista sanaa erikseen. Tällöin kirjoittaminen on myös minusta kivaa ja helppoa, ja tekstiä vain tulee. Kuulen usein myös kehuja siitä, että kirjoitan vain oleelliset ja tärkeät asiat, mutta kirjoitan niistä monipuolisesti ja monelta eri näkökantilta.


Ja vielä edellämainittujen asioiden lisäksi, kirjoittaminen on aivoille todella hyödyllistä. Kirjoittaminen on luovaa osaamista, ja siitä on hyötyä monissa eri tilanteissa. Vuorovaikutuksen taito kasvaa ja kun kirjoittaa esim. Fantasiaa, tai muuta fiktiivistä tarinaa, erilaisten ihmisten lukutaito kohenee. Kun kirjoittaa erilaisista henkiköistä, ajattelee maailmaa heidän näkökulmastaan, osaa suhtautua toisella tavalla myös itse ihmiseen. Lisäksi sanavarasto kasvaa ja taito muotoilla lauseet ja kommunikoida kohenee kovaa vauhtia.


Eli kirjoittamisesta on henkinen, aivotoiminnallinen, sekä kouluun vaikuttava hyöty, puhumattakaan oikeinkirjoituksesta ja muusta kirjoittamisesta. Lisäksi kun kirjoittaa ihan oikeasti jotain kunnon asiaa, voi minusta aivan hyvin sanoa, että kirjoittaminen on harrastus. Josta muuten on hyötyä.

Mitä olette mieltä tästä asiasta? Onko kirjoittaminen harrastus ja onko siitä hyötyä? Mitä piditte tälläisestä vähän erilaisemmasta postauksesta?

lauantai 12. maaliskuuta 2016

Hiljaisuus

Nyt tulee ainakin Niken osalta hiljaisuus blogiin hetkeksi, myös tahti hiljenee vähän postauksissa. Pari videota tulossa lähipäivinä, mutta postauksia en nyt vain pysty/jaksa kirjoittaa. En vielä voi huudella, mitä on tapahtunut, ja mitä tapahtuu, mutta mitään hypersupertörkeenmegapositiivista (mikä sana :D) se ei ole. Ärsyttää se, että en voi kertoa vielä mitään, niin paljon sanottavaa. Toivottavasti pian saan kerrottua blogiin syyt tähän. Mutta edelleen toivepostauksia, toivottavasti voin pian kirjoittaa pääni selväksi. Sillä sitä minä tarvitsen.

tiistai 8. maaliskuuta 2016

Mitäs nyt?

Omituinen tilanne. Kirjoitusmotivaatio on huipussaan, mutta ei mitään kirjoitettavaa. Nyt pyydän teitä mahollisimman nopeasti laittamaan postausideoita, PALJON! Haluaisitteko lukea joitakin novelleja, joita olen kirjoittanut, vai kiinnostaisiko videopostaus? Teidän vuoro, mitä haluatte? :)

lauantai 5. maaliskuuta 2016

Koulumotivaatio nollasta sataan

Ette vielä tänään saa #kesäkuntoon2016-postausta, sitä ennen vielä yksi erikoispostaus koulunkäyntiin liittyen.
  Itse olen aina ollut melko kunnianhimoinen oppilas. Keskiarvo tänä jouluna oli 9.3, mutta kyllä nyt huomasi yläasteelle siirtyessä, että täytyy oikeasti tehdä vähän töitä koulun eteen. Ala-asteella saattoi vielä helposti saada ysin yhden illan lukemisella, ja se ysi oli ihan keskiverto numero (paitsi minulle, minulle 10- oli "ihan perus"). Mutta nyt huomaa kyllä muista, että ne jotka lukevat yhtenä iltana/eivät ollenkaan, eivät pääse kokeesta läpi.
   Nykyään minullekin se 9,5 ón jo hyvä numero, varsinkin jos keskiarvo viistää kutosta... Vaikka seiska luokka nyt ei varsinaisesti vaikuta mitenkään mihinkään, kuten myöskään kasi, haluan silti pelata varman päälle. Sitten onkin paha paikka, jos alkaa ysi luokka, alkaa lukiot yms. häämöttämään edessä ja siinä vaiheessa huomaa, että olisiko kannattanut opetella lukemaan kokeisiin aikaisemmin. Minullakin on erittäin korkeat tavoitteet, haluaisin tällähetkellä pyrkiä lukion jälkeen lääkikseen. Tämän takia haluan nyt jo itseselvyydeksi, että luen kokeisiin. Mutta nyt lopettelen höpöttelyn, ja menen itse asiaan: Miten sitten lukea kokeisiin ja saada hyviä numeroita?



Aloita lukeminen aikaisin! Tuo on ehkä kaikista tärkein. Nytkin minulla on vajaan kahden viikon päästä fysiikan koe, mutta aloitin siihen lukemisen jo pari päivää sitten. Jos lukee vain koetta edeltävänä iltana ja koeaamuna, ei asiat jää mieleen. Jos taas lukee koealueen monia kertoja ajatuksella läpi, lukee vihkon, sekä tekee tehtäviä ja muistiinpanoja, kaikki asiat on mielessä hyvin koepäivänä, vielä tärkeämpää on se, että ne jäävät näin usein päähän niin että asiat muistaa kokeen jälkeenkin!

Tee muistiinpanoja, merkitse tärkeät asiat Kun jokaista kappaleesta laittaa tärkeät asiat ylös, ne on helppo lukea, jolloin tärkeimmät asiat tulee päähän

Lue vihko hyvin! Jos tunneilla on kirjoitettu vihkoon jotakin, se kannattaa lukea tosi hyvin! Yleensä vihkoon laitetaan kaikki merkittävät asiat, jolloin kokeisiin luku helpottuu suunnattomasti. Tarvitsee lukea vain yksi A5 sivu, eikä muistaa 4 aukeamaa tekstiä.

Alleviivaa, yliviivaa eri väreillä Jos kirja jää itsellesi, voit merkitä alle-tai päälleviiivaustussilla eri väreillä asioita (esim. vihreä=todella tärkeä, varmasti kokeessa, punainen=melko tärkeä, vihreä=hyvä muistaa, jne...).

Tee erilaisia runoja, loruja, lauluja Jos täytyy muistaa pitkä lista esim. maita, tai kemiallisia merkkejä, on helppoa tehdä niistä korvamato. Tee laulumpätkä, tai loru, jossa on kaikki asiat järjestyksessä. Kuullostaa tyhmältä, mutta sen kun opettelee ulkoa, niin se pompahtaa kokeessakin helposti päähän.

Tee itse omia tehtäviä, pyydä kaveria tekemään tehtäviä Kun olet käynyt läpi kaikki kirjan tehtävät, voit vaikkapa pyytää kaveriasi tekemään sinulle omia tehtäviä, samalla kun teet itse kaverillesi. Näin saatte molemmat uusia tehtäviä, ja itse saatatte muistaa asioita tehtävistä jotka teette kaverillenne.

Pyydä jotakin toista kyselemään asioita kokeesta Näin saat testattua, mitä oikesasti tiedät ja mitä täytyy vielä lukea.

Lue kaikki tekstit ajatuksella läpi! Älä vain selaa silmillä tekstiä, vaan lue koko kappale ajatuksella ja pysähdy joka kappaleen jälkeen miettimään, mitä tärkeää oli edellisessä kappaleessa.

Tee lisätehtäviä, nettitehtäviä ja kertaustehtäviä Näistä saa kerrattua asioita hyvin. 

Kuuntele musiikkia hiljaisella Jollekin tästä on häiriötä, mutta minua ainakin auttaa keskittymään se, että´ kuuntelee hiljaisella musiikkia.

No, nyt tiedetään miten on hyvä lukea. Mutta miten sitten jaksaa lukea, eikä eksy puhelimelle, tietokoneelle, tabletille, tai tv:n ääreen?


Lue mukavat vaatteet päällä hyvässä paikassa Kun lukee, on mukavampi lukea päällä rennot vaatteet ja hyvässä paikassa.

Pistä puhelin yms. pois päältä kun luet Jos ei muu auta, niin sitten näin. Eipä ainakaan voi tehdä mitään laitteilla.


 
Pistä hälytys esim. puolen tunnin päähän Lue ensin vaikkapa puolituntia, sitten voit pitää pienen tauon ja lukea taas puolituntia ja niin edelleen...

Kohota motivaatiota ruualla Hae jotain herkkua ja syö sitä samalla kun luet. Auttaa! :D

Ja viimeisenä, Ajattele jotakin syytä, miksi sinun pitäisi lukea hyvin Joku ajattelee tulevaisuutta ja muita kouluja ja työtä, joku lahjotaan jollakin. Joku saa oman hevosen, jos koulu menee hyvin, joku saa rahaa. Jotakuta kiinnostaa vain koulu, ja joku pääsee matkalle kesällä, jos todistuksen keskiarvo on yli 9. Jokatapauksessa, jokaisella pitäisi olla hyvä syy lukea, se motivoi. Itseäni motivoi hyvät arvosanat, sekä toiveet lääkiksestä, ja tulevaisuudesta. Myös eri stipendit houkuttelevat minua lukemaan.

Toivottavasti jollekin oli näistä hyötyä! Kommentoikaa, mitä tykkäsitte, miten itse luette, ja mikä teitä motivoi. Millaisia tulevaisuuden haaveita muilla on? 

torstai 3. maaliskuuta 2016

#kesäkuntoon2016

Aloitan nyt uuden postaussarjan, nimeltä #kesäkuntoon2016. Nyt kun ei saa tehtyä Nikellä oikein mitään, eli ei voi laittaa valmennus/treenaus postauksia blogiin, niin tehdään sitten näin. Eli postaukset käsittelevät kaikkea lihaskuntoliikkeistä ja sarjoista ruokavalioon ja muuhun liikuntaan liittyvään. Postauksia tulee noin kerta viikossa. Nyt pyydän teitä laittamaan kommentteihin toiveita, mitä haluaisitte postauksien käsittelevän. Painotan kuitenkin, että en ole mikään koulutettu ohjaaja, voin tietysti laittaa omia suosikkisarjoja ja liikkeitä tänne.
  Mutta nyt hei toiveita tulemaan, pyritään saamaan jokainen kesäkuntoon 2016! :D