Muut sivut

lauantai 26. maaliskuuta 2016

#kesäkuntoon2016: Terveellinen ruokavalio

Nykyään kovassa suosiossa ovat erilaiset ruokavaliosuunnitelmat, joissa on laskettu gramman tarkkuudella eri ruokamäärät ihmiselle. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tälläiseen. Nyt kuitenkin kun treenaus ja terveellinen ruokavalio ovat "muodissa", on hyvä muistaa, että ei hyvään ruokavalioon vaadita ammattiurheilijan ravinto-ohjelmaa.
   Hyvä, melkein itsestäänselvä ohje on se, että vältä sokeria. Tämä on kuitenkin monimutkaisempaa, kuin se, että jättää herkut pois, sillä sitä sokeria tulee huomaamatta kyllä vedettyä. Kuinka moni muu tykkää tehdä smoothieta välipalaksi? Kuinka moni pistää siihen sokeria? Sokerin korvikkeeksi tuollaisiin "pieniin" juttuihin käy mm. hunaja, tai Stevia, joka on siis sokerin korvike. Lisäksi teehen kannattaa laittaa mielummin juuri sitä hunajaa makua tuomaan sokerin sijasta.
   Myös maustetut jugurtit ovat oikeita sokeripommeja. Joten ensi kerran kun meinaat syödä Hedelmäpommi-jugurttia, muistappa että se onkin Sokeripommi. Jopa paremman makuista saa sillä, kun laittaa maustamatonta jugurttia, marjoja tai hedelmiä (vaikkapa mustikoita, banaania, yms.) ja keuraleseitä. Vähärasvaista, huippuvähän sokeria ja paaaaljon kuitua.
   Lisäksi kannattaa oikeasti miettiä, esim. Ottaako jälkiruokaa ruuan jälkeen. Meidän perheessä ainakin pienemmät tykkäävät leipoa kaikkea makeaa, (itse kokeilen pitäytyä suolaisessa leivonnassa :D) ja on hankala kieltäytyä uunituoreesta kakusta. Vai onko? Alussa, ehkä, mutta pian huomaa, että aivan yhtä hyvän jälkkärin saa hedelmistä.
   Sokeri haittaa perusaineenvaihduntaa, sekä kuluttaa hampaita. Sokerista ei myöskään saa ravintoa, eli kovin kauaa se sokeri ei nälkää pidä. 
  Toinen tuolla vähän jo näkyikin, eli vältä myös rasvaa. Rasva tukkii verisuonet ja aiheuttaa pidemmällä käytöllä lihavuutta. Rasvaakin voi vähentää ihan helposti, vaikkapa ihan vain sillä, että käyttää vähärasvaisia tuotteita. Kaupoissakin myydään leivän päälle kaikkia ihmerasvoja, joissa ei ole sitten haitallisia rasvoja.
  Kannattaa myös muistaa se, että ei syö vain kasviksia, tai hedelmiä, sillä hedelmässäkin on sokeria. Ei paljon, ja toisissa hedelmissä enemmän kuin toisissa, mutta kunhan ei syö päivän aikana kuutta omenaa, niin kaikki hyvin. :D Mutta hyvä nyrkkisääntö on tuijottaa ihan vaikka ravintopyramidia. Sen mukaan kun syö, niin pitäisi saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vitamiinit.
  Kannattaa myös opetella laskemaan enegriamääriä. Katsoa vaikka netistä, paljonko esim. juoksu kuluttaa energiaa tunnin aikana, ja sitten katsoa, että paljonko energiaa saa jostain tietystä ruuasta. Niin sitten saa laskettua, että paljonko pitää syödä, että se määrä kuluu esim. juoksussa, tai kuinka pitkään täytyy liikkua, että kuluttaa jonkin ruuan. Siinä on meinaan tosi yksinkertainen systeemi: Jos saa enemmän energiaa kun kuluttaa, niin lihoo, jos jos kuluttaa enemmän energiaa kun saa, niin laihtuu.

Laitan seuraavaan postaukseen hyviä välipalavinkkejä ja muita sellaisia, mitä tykkäsitte tästä?

5 kommenttia:

  1. Kiva postaus! Näitä postauksia on hauska lukea :) Olisit kyllä voinut laittaa tähänkin postaukseen jotain kuvia, ettei postauksesta tule ihan tylsä! Ja nyt on kyllä pakko huomauttaa, että läpinäkyvä sisempi tausta ei oikein sovi ton päätaustan kanssa. Tekstiä on vähän hankala lukea, kun päätausta hyppää takaa silmille ;) Toki on ihan mielipidekysymys, mutta tekstiä olisi kyllä varmasti huomattavasti helpompi lukea, jos värinä olisi esim. valkoinen! Tai toinen vaihtoehto on laittaa päätaustaksi yksivärinen taustakuva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mietin kyllä kuvia, mutta en oikein keksinyt, millaisia kuvia voisi laittaa... Ensi postauksessa tulee video, seuraavissa kuvia. :) Ja juu, korjaan tuon taustan. :)

      Poista
  2. Postauksen idea on varmasti hyvä, mutta kunhan muistaa, ettei mene liiaksi tuohon laskeskeluun, rasvojen kyttäämiseen ynnä muuhun laskemiseen. Meinaan, sillä voi olla aikalailla pahoja seurauksia, jos ei osaa hallita "terveellistä elämää". Täytyy antaa itsensä syödä joskus jotain epäterveellistäkin, jottei karkaa mopo käsistä. Mutta esimerkiksi nuo hedelmävälipalat ovat todellakin hyvä idea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tiedän kyllä. :D En siis oikeasti laskemalla laske mitä syön, kunhan pysyn suunnilleen kärryillä siiä, että kulutan sen minkä syön. Ja syön tosiaankin myös herkkuja ja epäterveellistä ruokaa välillä, tuntuu että nytkin pääsiäisen aikana on syöty ihan liikaa suklaata. :D

      Poista
    2. Liisa-mummulassa lipsutaan terveellisestä ruokavaliosta..;)

      Poista